Законні вимоги до реклами ліків в Україні: що варто знати кожному споживачу
Реклама лікарських засобів відіграє важливу роль у нашому повсякденному житті. Сьогодні реклама ліків оточує нас всюди: телевізор, інтернет, зовнішні банери, соціальні мережі. Вона може допомогти дізнатися про нові препарати, але водночас часто стає інструментом маніпуляцій, що спонукають до самолікування.
Неправдива реклама може призвести до неправильного лікування та серйозних наслідків для здоров’я. Дотримання правил захищає не лише споживачів, а й підтримує чесну конкуренцію на фармацевтичному ринку.
Саме тому в Україні діють строгі правила для реклами лікарських засобів, спрямовані на захист споживачів від маніпуляцій і небезпечного самолікування.
Що заборонено у рекламі ліків?
Рекламодавцям заборонено:
- Стверджувати або натякати на гарантію лікування (“виліковує 100% випадків”);
- рекламувати лікарські засоби, застосування та відпуск яких дозволяється лише за рецептом лікаря, а також внесених до переліку заборонених до рекламування лікарських засобів;
- рекламувати допінгові речовини та/або методи для їх використання у спорті;
- створювати відчуття, що консультація лікаря непотрібна;
- використовувати образи медичних працівників для підвищення довіри;
- порівнювати ліки з харчовими продуктами (“так само безпечний, як вода”);
- залякувати споживачів наслідками відмови від прийому препарату;
- рекламувати лікарські засоби, які містять посилання на терапевтичні ефекти стосовно захворювань, які не піддаються або важко піддаються лікуванню;
- робити посилання на конкретні випадки вдалого застосування лікарських засобів;
- рекомендації або посилання на рекомендації медичних працівників, науковців, медичних закладів та організацій щодо рекламованих товару;
- розміщення спеціальних виявлень подяки, вдячності, листів, уривків з них із рекомендаціями, розповідями про застосування та результати дії рекламованих лікарських засобів;
- розміщення зображень і згадок імен популярних людей, героїв кіно-, теле- та анімаційних фільмів, авторитетних організацій;
- розміщення інформації, що може вводити споживача в оману щодо складу, походження, ефективності, патентної захищеності товару, що рекламується.
Дозволяється реклама лише таких лікарських засобів, що в установленому порядку дозволені центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, до застосування в Україні.
Кожна реклама лікарського засобу повинна:
- Мати об’єктивну інформацію про лікарський засіб.
- Містити застереження: “Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я, що займає не менше 15 відсотків площі (тривалості) всієї реклами, а для аудіальних медіа – має прозвучати не менше одного разу за ролик, але не менше ніж один раз за одну хвилину, та озвучується на тому самому рівні гучності, що й інший звуковий ряд ролика.
Реклама лікарських засобів є важливою складовою сучасного інформаційного простору, проте потребує суворого контролю, оскільки впливає на здоров’я громадян. Законодавчі вимоги запроваджені для захисту споживачів від маніпуляцій, неправдивих тверджень і небезпечного самолікування, забезпечуючи доступ до достовірної інформації та підтримуючи чесну конкуренцію на фармацевтичному ринку.
Пам’ятайте: жодна реклама не замінює консультацію лікаря чи фармацевта. Відповідальне ставлення до рекламних повідомлень і дотримання правил є запорукою безпеки та збереження здоров’я, яке завжди має залишатися пріоритетом.
Що робити у випадку порушень?
- Зробіть фото, скріншот або відеозапис реклами;
- Подайте скаргу на сайт Держпродспоживслужби (через електронну форму) або письмово;
- Укажіть джерело розміщення (ТБ, сайт, друк) та деталі порушення.
У випадку виявлення вами реклами з порушеннями, звертайтеся до Головного управління Держпродспоживслужби в Миколаївській області:
пр-т. Центральний, 288, м. Миколаїв, 54003,
тел. (0512) 30-43-25, (0512) 30-43-14
E-mail: dpssmykolayiv@dpssmk.gov.ua
www.dpssmk.gov.ua
-
15:17, 7 листопадаа
Моніторинг за станом фактичного харчування дітей в закладах загальної середньої освіти міста Миколаєва
-
18:34, 6 листопадаа
Солодкі смаки, гіркі наслідки: правда про нікотинові паучі
-
18:02, 6 листопадаа
Практичний тренінг в органічному секторі Чеської Республіки
-
17:42, 6 листопадаа
Неблагополучні пункти щодо заразних хвороб тварин на території Миколаївської області станом на 1 листопада 2025 року
-
17:18, 6 листопадаа
Моніторинг за станом фактичного харчування дітей в закладах загальної середньої освіти міста Миколаєва
-
19:02, 5 листопадаа
ШАНОВНІ КЕРІВНИКИ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ!
-
18:11, 5 листопадаа
Вакантні посади Головного управління Держпродспоживслужби в Миколаївській області станом на 4 листопада 2025 року
-
17:49, 5 листопадаа
Моніторинг за станом фактичного харчування дітей в закладах загальної середньої освіти міста Миколаєва
-
16:05, 4 листопадаа
Моніторинг за станом фактичного харчування дітей в закладах загальної середньої освіти міста Миколаєва
-
12:31, 3 листопадаа
Реакція — це захист: чому повідомляти про порушення антитютюнового закону означає берегти життя