Як надавачі комунальних послуг виконують вимоги законодавства з ціноутворення

Минув рік з дня набрання чинності Закону України «Про житлово комунальні послуги» №2189 (надалі – Закон), яким докорінно змінено підходи до формування тарифів на комунальні послуги. Одним із головних аспектів є надання комунальних послуг виключно на договірних засадах відповідно до типових договорів.

Як свідчить практика, суб’єкти господарювання, які надають послуги з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та  теплової енергії, при формуванні тарифів на вказані послуги не в повному обсязі виконують вимоги нового закону.

Так, сектором контролю за регульованими цінами Миколаївщини проведено перевірки з питань дотримання суб’єктами господарювання вимог законодавства при формуванні, встановлені та застосуванні тарифів на комунальні послуги.  Підприємствами тарифи на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення сформовано без урахування підходів до надання таких послуг, їх обліку, адміністрування, порядку формування та встановлення тарифів, встановлених  Законом, «Правилами надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення і типових договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 №690, «Порядком формування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року №869.

Також, при формуванні тарифів не враховано,  що надання комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах відповідно до типових договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення. Підприємствами не визначено моделі договірних відносин:  індивідуальні,  колективні договори чи договори з колективними споживачами, які є типовими.

До собівартості послуг, які надаються співвласникам багатоквартирного будинку незаконно включено плату за абонентське обслуговування та витрати на пломбування розподільних вузлів обліку.

Мають місце факти, коли річний план господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення  розраховано виходячи з факту підняття води, а не з факту її реалізації за останні 5 років. Непоодинокі випадки коли витрати на розв’язання спорів у судах включаються до собівартості у завищеному розмірі, а витрати на послуги адвоката та з надання аудиторського висновку – без підтверджуючих документів.

Перевірка теплоенергетичного підприємства показала, що тарифи на теплову енергію сформовано за категоріями споживачів (населення, бюджетні установи та інші споживачі), які не передбачені законодавством. Примірники договорів з індивідуальним споживачем не в повному обсязі відповідають типовим договорам – виключено відповідальність виконавця перед споживачем за ненадані послуги у вигляді штрафу, не вказується розмір опалювальної площі, тощо. Договори з власником будівлі укладено не за типовою формою.

До плати комунальної послуги  для юридичної особи, яка розташована багатоквартирному будинку та, відповідно,  відноситься до категорії індивідуальних споживачів,  не включено  плату за абонентське обслуговування.

Тарифи сформовано з урахуванням прибутку, який розраховано у порушення вимог законодавства.

За результатами контрольних заходів до підприємств застосовано адміністративно-господарські санкції на загальну суму 156 тис. грн, з них підлягає поверненню споживачам 78 тис. грн. Видано 4 приписи  про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін за вимогами яких підлягає поверненню споживачам 19 тис. грн.