Як купувати в інтернет-магазинах безпечно?

Покупки в інтернеті – це швидко, зручно, а зазвичай ще й дешевше! Однак необхідно пам’ятати і про безпеку при здійсненні онлайн-покупок, щоб не потрапити в пастку зловмисників, які щороку стають все хитрішими (права споживача при купівлі товару через інтернет-магазин регулюються статтею 13 Закону України «Про захист прав споживачів»).

Дуже часто споживачі замовляють товари через рекламу в інтернеті або шукають інтернет-магазини в Facebook, OLX, You Tube, Viber та Instagram. Такий спосіб покупки передбачає, що ви оплачуєте товар або перерахувавши кошти на карту продавця, або оплативши товар на пошті при його отриманні. Тут слід зазначити, що хоч в таких магазинах ціни на товар значно нижчі, а асортимент більший, все ж купувати щось у неперевірених продавців не можна. В нагоді стануть відгуки про таких продавців на сторінках соціальних мереж або ваших друзів, що вже купували у них товар.

У спілкуванні з продавцем не соромтеся розпитувати про товар, намагайтеся дізнатися якомога більше інформації. Якщо продавець має товар на руках, то він наддасть вам детальний опис. Якщо почнеться  «плавання» на кшталт «Я зараз не вдома», «Нема часу» чи «Товару немає поруч, треба їхати на склад», це має стати для вас ще одним дзвоником — у цього продавця купувати не варто.

У разі покупки товару через інтернет-магазин споживач не має можливості безпосередньо ознайомиться з товаром, а орієнтується тільки на зображення товару, його текстовий або словесний опис. Користуючись таким становищем, недобросовісні продавці можуть реалізовувати неякісний, фальсифікований або контрабандний товар, або взагалі після отримання коштів можуть: не надіслати товар; надіслати товар, який споживач не замовляв; надіслати товар, технічні характеристики якого не відповідають заявленим на сайті.

Окремо необхідно зазначити, що відсутність інформації про найменування та місцезнаходження продавця унеможливлює відповідне реагування з боку  з боку Головного управління Держпродспоживслужби в Миколаївській області (далі – Головне управління) за скаргами споживачів.

Перед покупкою товару слід переконатися в надійності інтернет-магазину. Це можна зробити, ознайомившись із його сайтом. На що потрібно звернути увагу:

  • як оформлений сайт, а саме: якщо там багато граматичних помилок або неточностей – це вже викликає підозру;
  • дізнайтесь, чи має магазин фактичне місцезнаходження, зареєстровану адресу, чи будь-яких контактних осіб;
  • який порядок оформлення претензій;
  • основні характеристики товару;
  • інформацію, щодо гарантійних зобов’язань;
  • знайдіть відгуки про магазин та товар (як безпосередньо на сайті, так і в інтернеті або на форумах);
  • врахуйте умови оплати, доставки та повернення товару. Зазвичай на сайтах є система оплати товару, що підтверджує сам факт оплати і містить дані про товар, ціну та дату покупки. Продавець, який просить скинути всю оплату за товар одразу на карту, має викликати підозри;
  • якщо ціна на такий самий товар значно нижча ніж в інших інтернет-магазинах, то потрібно поміркувати над якістю цього товару;
  • якщо ви купуєте в магазині вперше – не відправляйте кошти неперевіреним продавцям. Найкращий спосіб – оплатити товар у поштовому відділенні, перевіривши його на місці.

Тому, щоб убезпечити себе від невдалої покупки в інтернет-магазині, зберегти кошти та нерви, радимо споживачам звертати увагу на наявність на сайті інформації, передбаченої статтею 13 Закону України «Про захист прав споживачів», зокрема найменування та місцезнаходження продавця. У разі їх відсутності варто взагалі відмовитися від придбання товару в інтернет-магазині.