ВАЖЛИВІСТЬ ОСВІТЛЕННЯ ДЛЯ ДИТЯЧОГО ОКА

Дитина отримує  90% інформації за допомогою зору. Заняття в дитячому садку, школі, додаткові заняття, комп’ютерні та телевізійні  програми допомагають в розвитку дитини, але призводять до втоми очей. Зростає потенційна небезпека розвитку захворювань ока коли зорове навантаження проходить при нерівномірному або недостатньому освітленні.

При виборі освітлення робочої зони навчальних приміщень,  в першу чергу необхідно, використовувати можливості природного освітлення, як найбільш безпечного і тільки потім використовувати штучне освітлення.

Згідно Наказу №234 від 24.03.2016 року «Про затвердження Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів» основні приміщення дошкільних навчальних закладів повинні мати природне освітлення.

Доцільна тривалість інсоляції зазначених приміщень – не менше 3 годин на день.

Без природного освітлення можуть функціонувати буфетні, роздягальні, комори, включаючи комори для чистої білизни, душові, туалети та інші технічні приміщення.

Для захисту від прямих променів сонця, запобігання перегріванню приміщень, у яких перебувають діти, необхідно передбачати жалюзі, козирки, штори або інші види захисту.

Джерела штучного освітлення повинні забезпечувати достатнє та рівномірне освітлення всіх приміщень.

Під час проведення занять в умовах недостатності природного освітлення необхідно використовувати джерела штучного освітлення.

Лабораторний контроль рівня освітленості у дошкільних навчальних закладах організовується засновником не рідше одного разу на рік (не менше 3 вимірів у 3-5 приміщеннях).

Відповідно до ДСанПіН 5.5.2.008-01 «Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу», усі навчальні приміщення повинні повинні мати природне освітлення.

Природне освітлення повинно бути рівномірним і не створювати блиску.

При орієнтації вікон на південь-схід, південь-захід, захід обов’язкове облаштування сонцезахисними засобами (штори із тканини з достатніми світло пропускними можливостями). При відсутності прямого попадання сонячного променя на робоче місце учнів штори повинні знаходитись в міжвіконних простінках і не закривити вікна. Для забезпечення оптимального природного освітлення навчальних приміщень необхідно мити вікна не менш 2-х разів протягом навчального року.

Для обробки навчальних приміщень використовуються оздоблювальні матеріали та фарби матових пастельних тонів.
В Україні з вересня до травня необхідно підвищувати рівень освітлення навчальних приміщень за допомогою штучного освітлення. Штучне освітлення приміщень шкіл може бути забезпечено люмінесцентними лампами та лампами розжарювання з відповідною арматурою, яка повинна давати розсіяне світло, бути безпечною та надійною.

Рівень штучного освітлення навчальних приміщень шкіл при використанні ламп розжарювання 150 лк і 300 лк при лампах люмінесцентних. В кабінетах креслення, майстернях рівень штучного освітлення повинен бути відповідно 200-400 лк, 300-500 лк.

В одному приміщенні не слід використовувати одночасно люмінесцентні лампи і лампи розжарювання.

У навчальних приміщеннях світильники слід розміщувати в 2 ряди паралельно до лінії вікон на відстані 1,5 м від зовнішньої і внутрішньої стін, 1,2 м — від класної дошки, 1,6 м — від задньої стіни. Відстань між рядами світильників повинна бути 2,5-2,65 м.

При освітленні приміщення люмінесцентними лампами повинно бути передбачено додаткове освітлення класної дошки спеціальними лампами із світильниками несиметричного світлорозповсюдження.