УВАГА! ЗМІНИ ДО ЗАКОНОДАВСТВА ЩОДО ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ

Кабінет Міністрів України постановою від 26.11.2024 р. № 1347 затвердив Порядок повернення (заміни) непридатних та небезпечних харчових продуктів.

Цей Порядок затверджено відповідно до частини першої ст.8 Закону України від 10.06.2023 р. № 3153-IX «Про захист прав споживачів» (Закон № 3153), згідно з якою у разі придбання непридатного чи небезпечного харчового продукту споживач має право вимагати від суб’єкта господарювання заміни його на харчовий продукт, що є придатним для споживання, або відмовитися від договору та вимагати повернення сплачених коштів.

Зауважимо, що відповідно до пп.48 частини першої ст.1 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»  – непридатний харчовий продукт – харчовий продукт, який містить сторонні речовини та/або предмети, пошкоджений в інший спосіб та/або зіпсований у результаті механічних, та/або хімічних, та/або біологічних факторів.

Непридатний продукт, у разі споживання за призначенням за звичайних умов такого споживання, не має шкідливого впливу на здоров’я людини.

    Небезпечний харчовий продукт – харчовий продукт, що є шкідливим для здоров’я та/або непридатним для споживання (пп.44 частини першої ст.1 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»).

Під час встановлення небезпечності харчового продукту враховуються:

  • звичайні умови використання харчового продукту споживачем, кожна стадія його виробництва, переробки та обігу;
  • інформація про харчовий продукт, надана споживачеві, зокрема шляхом зазначення у маркуванні, та інша загальнодоступна споживачеві інформація про уникнення негативних для здоров’я наслідків, пов’язаних з харчовим продуктом чи категорією харчових продуктів.

    Порядок повернення (заміни) непридатних та небезпечних харчових продуктів (далі Порядок № 1347) регулює відносини між споживачем та суб’єктом господарювання незалежно від форми власності у разі придбання споживачем непридатного чи небезпечного харчового продукту і заміни його на харчовий продукт, придатний для споживання, або повернення сплачених коштів за такий продукт.

Відповідно до п.3 Порядку № 1347 споживач у разі придбання непридатного чи небезпечного харчового продукту звертається в усній або письмовій формі за його вибором до суб’єкта господарювання за місцем придбання такого продукту з вимогою про заміну такого харчового продукту на придатний безпечний аналогічний продукт або повернення сплачених коштів за такий продукт.

Пунктом 4 Порядку № 1347 передбачено, що вимога про заміну непридатного чи небезпечного харчового продукту або повернення сплачених коштів за відповідний продукт може бути пред’явлена споживачем у встановлені строки.

Категорія продукту Строк пред’явлення вимоги про заміну продукту або повернення коштів
Продукт, зберігання якого вимагає температурного режиму до + 6 °С Протягом однієї доби з моменту придбання продукту*
Продукт, граничний термін споживання (дати «вжити до») або мінімальний термін придатності якого не перевищує 14 днів (крім продукту, визначеного у рядку 1 цієї Таблиці) Не пізніше трьох календарних днів з моменту придбання продукту, але в будь-якому разі до закінчення граничного терміну споживання (дати «вжити до») або мінімального терміну придатності*
Продукт, граничний термін споживання (дати «вжити до») або мінімальний термін придатності якого перевищує 14 днів (крім продукту, визначеного у рядку 1 цієї Таблиці) Не пізніше 14 днів з моменту його придбання*

Споживач під час звернення з вимогою про заміну непридатного чи небезпечного харчового продукту або повернення сплачених коштів за відповідний продукт  пред’являє розрахунковий документ, передбачений Законом України від 06.07.95 р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», та надає непридатний чи небезпечний харчовий продукт.

    Порядок повернення непридатного чи небезпечного харчового продукту, придбаного споживачем поза торговельним чи офісним приміщенням або дистанційно, визначає суб’єкт господарювання (п.5 Порядку № 1347).

Повернення коштів за непридатний чи небезпечний харчовий продукт здійснюється суб’єктом господарювання у день звернення з вимогою щодо повернення сплачених коштів за відповідний продукт, у разі неможливості повернути кошти у день звернення з вимогою щодо повернення сплачених коштів за відповідний продукт – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше семи днів з дня звернення з вимогою4.

Суб’єкт господарювання зобов’язаний повернути суму, сплачену споживачем за непридатний чи небезпечний харчовий продукт, у спосіб, що відповідає способу оплати споживачем такого продукту, крім випадку, якщо споживач погодився на інший спосіб повернення коштів.

У разі коли з вини суб’єкта господарювання та неуважності споживача останнім придбано харчовий продукт, термін споживання чи термін придатності якого на момент придбання минув, суб’єкт господарювання зобов’язаний на вимогу споживача за будь-яких умов повернути сплачені за такий продукт кошти (п.7-8 Порядку № 1347).

ЗВЕРТАЄМО УВАГУ: Постанова № 1347 набирає чинності одночасно з набранням чинності Законом України «Про захист прав споживачів» від 10 червня 2023 року № 3153-IX, тобто не раніше дня припинення чи скасування воєнного стану, що прописано п.1 розділу ІХ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 3153.