На що потрібно звертати увагу споживачам при купівлі товарів через інтернет-магазини

Права споживача при купівлі товару через інтернет-магазин регулюються статтею 13 Закону України «Про захист прав споживачів». Законом  визначено обсяг інформації, яку інтернет-магазини зобов’язані надати споживачу до моменту замовлення товару. Перед покупкою товару в інтернет-магазині споживачу необхідно звернути увагу на наявність на сайті такої інформації:  найменування продавця, його місцезнаходження, контакти для зв’язку з продавцем, порядок прийняття претензій; щодо товару: основні характеристики продукції; ціна, умови оплати та плата за доставку, гарантійні зобов’язання; порядок розірвання договору, тощо.

Найчастіше споживач, купуючи товари через інтернет- магазин, не може реалізувати свої права, передбачені Законом України «Про захист прав споживачів», насамперед через неможливість встановити найменування продавця та його місцезнаходження, так як на сайті інтернет-магазину не вказується інша інформація,  окрім номера мобільного телефону або адреси електронної пошти. Це фактично робить споживачів безправним при придбанні неякісного товару, так як відсутність інформації про найменування та місцезнаходження продавця цього товару унеможливлює роботу Держпродспоживслужби за скаргами споживачів. Слід зазначити, Держпродспоживслужба не має повноважень на проведення слідчих (розшукових) дій.

Варто відмітити, що під поняттям «найменування продавця» слід розуміти його організаційно-правову форму та назву, наприклад: ТОВ «Ромашка», ПП «Тюльпан», ПрАТ «Бузок», тощо. Для фізичної особи- підприємця – це власне прізвище, ім’я та по батькові. Не може бути найменування продавця – назва інтернет-магазину (сайту/домену). У більшості випадків продавці  не є власниками інтернет-магазинів, а частіше всього один інтернет-магазин для продажу товарів можуть використовувати велика кількість різних продавців. Щодо місцезнаходження продавця слід пам’ятати, що адреси, які вказуються у накладних, за якими споживач отримує замовлений товар, це зазвичай адреси розташування поштових відділень або відділення підприємства, що надає послуги з доставки відправлення.

Звертаємо увагу, що в разі купівлі товару через інтернет-магазин, споживач не має можливості безпосередньо ознайомитися з товаром, а орієнтується тільки на зображення товару, його текстовий або словесний опис. Користуючись цим, недобросовісні продавці можуть реалізовувати неякісний, фальсифікований чи контрабандний товар, або взагалі після отримання коштів можуть:  не надіслати товар;  надіслати товар, який споживач не замовляв;  надіслати товар, характеристики якого не відповідають заявленим на сайті.

Тож, щоб убезпечити себе від невдалої покупки в інтернет-магазині, зберегти кошти та нерви, радимо споживачам звертати увагу на наявність на сайті інформації, передбаченої статтею 13 Закону України «Про захист прав споживачів», зокрема найменування та місцезнаходження продавця. У разі  відсутності такої інформації рекомендуємо відмовитись від придбання товару в інтернет-магазині.