Формування культури харчування у дітей

Харчування відіграє серйозну роль в питанні повноцінного розвитку і зростання школярів. Воно не тільки сприяє загальному зміцненню організму дітей, але також може впливати на їхню працездатність і успішність.

Кабінетом Міністрів України від 24 лютого 2023 р. видано розпорядження № 174-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі на 2023 рік».  Ціллю запланованих заходів є збереження фізичного і психічного здоров’я дітей . Одним з заходів цього плану є розбудова системи здорового харчування, формування культури харчування та правильних харчових звичок у дітей. Органи місцевого самоврядування , міністерства та відомства забезпечують виконання заходів затвердженого плану.  Організацією харчування в школі на сьогодні займається переважно адміністрація школи, управління освіти адміністративних територій  та місцева влада шляхом укладання договорів з підприємствами, що займаються приготуванням їжі.

Місцеві адміністрації провадять заходи  з організації і розвитку харчування учнів,  такі як:

  • зміцнення матеріально-технічної бази їдальні;
  • розширення сфер послуг для учнів і батьків;
  • удосконалення різноманітності раціону харчування;
  • виховання культури прийому їжі;
  • пропаганди здорового способу життя.

Адміністрація  закладу освіти та медичний працівник (за його відсутності – особа (особи), які визначені наказом керівника закладу освіти відповідальними за організацію харчування в закладі) здійснюють щоденний контроль за:

  • якістю продуктів, що надходять до закладу освіти, умовами їх зберігання;
  • дотриманням термінів реалізації і технології виготовлення страв;
  • дотриманням санітарно-протиепідемічного режиму в їдальні (харчоблоці), буфеті;
  • фактичним виконанням меню за меню-розкладом, що містять кількісні дані про рецептуру страв.

Основою для забезпечення раціонального харчування в закладі є перспективне меню. Відповідно до вимог  Постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021р №305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» харчування здобувачів освіти здійснюється згідно примірного перспективного чотиритижневого сезонного меню. При наявності на харчоблоці всіх необхідних умов для приготування страв заклади освіти можуть використовувати сезонне меню, рекомендоване МОЗ України, або самостійно розробити сезонне перспективне чотиритижневе меню та погодити його з територіальним органом Держпродспоживслужби.

Важливим є дотримання оптимального режиму харчування, тобто фізіологічно обґрунтованого розподілу кількості споживаної їжі протягом дня.

Режим (кратність) харчування може організовуватися:

одноразово – сніданок;

дворазово – сніданок та обід;

триразово – сніданок, обід та підвечірок або вечеря;

чотириразово – сніданок, обід, підвечірок, вечеря;

п’ятиразово – сніданок, другий сніданок, обід, підвечірок, вечеря.

У закладах загальної середньої освіти для здобувачів освіти 1-11 (12) класів незалежно від навчальної зміни (у разі організації в закладі освіти змінного навчання) повинно бути організовано щонайменше одноразове гаряче харчування відповідно до норм харчування.

За заявою одного з батьків або інших законних представників здобувачам загальної середньої освіти можуть надаватися гарячі обіди.

Для здобувачів загальної середньої освіти, зарахованих до груп подовженого дня, залежно від режиму роботи таких груп організовується триразове (сніданок, обід та підвечірок) харчування (для 1-4 класів) та дворазове (для 5-9 класів) харчування. Батьки або інші законні представники здобувачів освіти можуть відмовитися від послуг з харчування.

Режим (кратність) харчування в закладах оздоровлення та відпочинку з денним перебуванням понад чотири години залежить від режиму роботи такого закладу. Інтервал між прийомами їжі не повинен перевищувати чотири години.

У закладах освіти та закладах оздоровлення та відпочинку з цілодобовим перебуванням здобувачів освіти/дітей повинно бути організовано п’ятиразово. Для початкової школи рекомендована перерва для приймання їжі – 30 хвилин, для учнів 5–12 класів — не менше 20 хвилин.

Діти, починаючи з першого класу, перебувають у школі протягом цілого дня. Можливість мати щоденно хоча б один  повноцінний прийом їжі у школі, дозволяє батькам не турбуватися про те, що дитина голодна або вживала лише суху та холодну їжу. Це значно покращує якість життя як дорослих, що працюють, так і дітей. А також зменшує кількість можливих отруєнь зіпсованими за день продуктами, що знаходяться у портфелях дітей протягом 8-9 годин. Найголовніше, це те, що регулярне харчування є профілактикою як функціональних так і органічних захворювань травної системи, а також попереджає розвиток таких захворювань, як ожиріння та цукровий діабет.

Для забезпечення фізичного розвитку учнів, збереження їхнього здоров’я та підвищення працездатності дуже важливо дотримуватись відповідних норм харчування. Достатня кількість поживних речовин і правильна культура споживання їжі не лише вберігають дитину від численних хвороб, а й роблять її бадьорішою і уважнішою. Тому важливо забезпечувати в раціоні харчування добову потребу в білках, жирах та вуглеводах. Їжа у школі має бути не тільки корисною, але й смачною і різноманітною.

Важливо вчасно, хоча б 2 рази на рік, аналізувати ставлення дітей до шкільної їжі і розуміти чому саме вони її не вживають, або перестали вживати. І що потрібно змінити , що б діти залишалися нагодовані та задоволені після шкільних обідів. Провести аналіз та визначитися зі ставленням школярів до їжі у школі можна за допомогою анкетування.

Наголошуємо, формування культури харчування у дітей має важливе соціально-гігієнічне значення. Культура харчування як складова способу життя людини охоплює пошук, вибір, приготування і вживання їжі, а також усі супутні процеси. Формується ця культура з дитинства і впливає на стан здоров’я й у дорослому віці.