Дитина і комп’ютер

Процес комп’ютеризації населення набирає обертів. Застосування комп’ютерів призводить до активізації розумової діяльності, формує позитивні мотивації учнів до занять, дозволяє збільшити обсяг одержуваної інформації. При тому, використання комп’ютерів супроводжується рядом факторів, які оказують негативний вплив на функціональний стан і працездатність дітей. Основними такими факторами є електромагнітне та електростатичне поле, шум. Після тривалої роботи з монітором у користувача відзначається почервоніння очей, пелена перед очима, неясні обриси предметів, відчуття втоми, піску, спека в очах. Цей стан визначається як прояв астенопії, або комп’ютерного зорового синдрому.

komp Відзначаються і об’єктивні зміни в зоровій системі: зниження гостроти зору, порушення акомодації, бінокулярного зору. Основною причиною таких розладів є особливості зорової роботи на комп’ютері: часті перемиканнями уваги з клавіатури на екран, аналіз і коригування відтворюваних на екрані результатів, високочастотна дискретність зображення, незвичайний контраст між фоном і символами на екрані монітора, тремтіння або миготіння зображення, порушення відстані від очей до екрану. Все це призводить до підвищеного стомлення зору і загальному стомленню, патологічних порушень в діяльності центральної нервової системи і психіки дитини. Частота психічних розладів у вигляді тривоги, дратівливості, пригніченості у користувачів комп’ютерів коливається від 25 до 70%. Порушення сну виявляється у 15-45% користувачів. Має місце значне навантаження на опорно-руховий апарат, а саме на остисто-крижовий та трапецієвидний м’язи. В сукупності з великою кількістю рухів руками при роботі з клавіатурою це призводить до перевтоми нервово-м’язового апарату. Тому у дітей, у яких ще йде формування м’язового апарату, виконання великої кількості локальних рухів при малої загальної рухової активності викликає порушення нормального перебігу відновного процесу. Порушення в стані здоров’я посилюються ще і тим, що школярі проводять за комп’ютерами значний час як у школі, так і вдома.

komp2

    З кожним роком збільшується кількість дітей, яких можна віднести до групи комп’ютеро – залежних. Комп’ютерна залежність (лудоманія, або ігрова залежність) важко піддається лікуванню, тому що є поєднанням стану, схожого з наркоманією і нав’язливими станами. ВООЗ внесла комп’ютерну залежність в розряд небезпечних психічних розладів. Дитина стає агресивною, закидає навчання, у неї відсутні інші бажання і інтереси, можуть з’являтися напади страху, тривоги, нав’язливі стани, порушення соціальної адаптації, спостерігається емоційна незрілість, безвідповідальність, знижується ефективність деяких видів пам’яті.

Для профілактики негативного впливу необхідно виконувати основні вимоги до організації роботи дитини на комп’ютері: відстань від екрана до очей дитини має становити 60-70 см, лінія погляду повинна припадати на середину або на верхню третину екрану. Цього можна досягти за рахунок використання меблів, відповідних ростовим даним дитини. Конструкція робочого стільця повинна забезпечувати підтримку раціональної робочої пози для зниження статичного напруження м’язів ( стілець з високою спинкою і підлокітниками). Для створення оптимального освітлення робочого місця рекомендується використовувати додатково настільну лампу для освітлення клавіатури, світильники розсіяного світла для загального освітлення, жалюзі або штори на вікнах. Необхідно періодичне провітрювання приміщення для створення сприятливого мікроклімату (19-21 °С, при 55-62% вологості повітря). Для зниження стомлюваності і підвищення працездатності, особливо очей, необхідно індивідуально настроювати монітор за показниками яскравості і контрастності, оптимально підбирати колір фону та шрифту.        Дітям до 3 років не слід дозволяти користуватися комп’ютерами, це для них занадто високе емоційне і зорове навантаження. Діти 3-7 років повинні перебувати біля екрану не більше 15 хвилин в день, не частіше двох разів на тиждень і обов’язково завершувати роботу гімнастикою для очей. Рекомендовано чергувати роботу на комп’ютері з іншими видами робіт, не слідує проводити комп’ютерні заняття та ігри перед сном або замість прогулянок та інших оздоровчих заходів. Для попередження розвитку перевтоми при роботі з комп’ютером необхідно виконувати спеціальні вправи для очей через кожні 20-25 хвилин роботи, фізкультпаузи для поліпшення функціонального стану нервової, серцево-судинної, дихальної систем, а також для м’язів плечового поясу, рук, спини, шиї, ніг.

І пам’ятайте, що Ви несете відповідальність за здоров’я Вашої дитини.

komp3