До відома суб’єктів господарювання!

Поради щодо оформлення куточка покупця (споживача).

Відповідно до законодавства суб’єкт господарювання повинен забезпечити наявність на видному та доступному місці куточка покупця (споживача).

Куточок покупця (споживача) оформляють для того, щоб покупці та замовники послуг могли отримати належну інформацію про продавця та свої права споживача.

Оформлення куточка покупця (споживача) залежить від сфери діяльності та категорії товарів і послуг, які реалізує чи надає суб’єкт господарювання.

Де розмістити куточок покупця (споживача)

Зазвичай куточок споживача (покупця) оформляють у вигляді стенду, розміщують на ньому інформацію про продавця (власника), правила продажу конкретних товарів або послуг. Встановлюють на видному та доступному для відвідувачів місці: в торговому залі магазину, відділу, секції. Якщо магазин на декілька відділів і вони суміжні, не ізольовані один від одного, можна встановити один куточок, але так, щоб його бачив весь потік покупців.

У кафе, їдальнях та інших закладах ресторанного господарства (громадського харчування), в майстернях, хімчистках, перукарнях, підприємствах сфери ЖКГ, тощо – в будь-якому видному та доступному для ознайомлення відвідувачів місці або там де приймається чи видається замовлення.

Наповнення куточка покупця (споживача)

Дизайн, форму, колір куточка можна вибрати на власний розсуд. Назвати його потрібно «Куточок покупця» або «Куточок споживача», обидва формулювання правильні.

В куточку покупця (споживача) в обов’язковому порядку розміщується:

інформація про найменування власника або уповноваженого ним органу (достатньо вказати «фізична особа – підприємець» і зазначити повністю прізвище, ім’я та по батькові, чи назву юридичної особи, як у реєстраційних документах. Можна також вкласти в куточок копію свідоцтва про державну реєстрацію чи виписку з Єдиного державного реєстру.

  – адреса і номери телефонів місцевих органів що забезпечують захист прав споживачів, а для суб’єктів, які надають послуги – також адреса і номери телефонів місцевих органів виконавчої влади.

  – ліцензії (можна копії), якщо здійснюється реалізація алкогольних та тютюнових виробів, або якщо суб’єкт господарювання надає послуги, що підлягають ліцензуванню.

Крім того, відповідно до законодавства, суб’єктам господарювання слід бути готовими надати на вимогу споживачів нормативні документи у вигляді окремих роздруківок або брошур, тому краще так само помістити їх у куточок споживача (покупця). Список обов’язкових документів:

  • Постанова КМУ від 15.06.2006 р. №833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів»;
  • Закон України «Про захист прав споживачів» (можна не весь, а лише витяги, які стосуються прав споживачів у сфері діяльності суб’єкта господарювання при продажу товарів або наданні послуг).

Решта документів залежить від виду діяльності – надання послуг чи торгівля: роздрібна, комісійна, або на ринках; а також від спеціалізації магазину: правила продажу видів товарів, які є в асортименті; при торгівлі продовольчими товарами додаються санітарні норми, тощо. У випадку, якщо пакет документів вийшов чималим, вивішувати його весь у куточку покупця (споживача) не обов’язково, головне – щоб його завжди мав під рукою і міг надати працівник, який обслуговує покупців (споживачів).

Крім вищеназваного, за власним розсудом суб’єкта господарювання, в куточку покупця (споживача) може бути розміщена книга відгуків та пропозицій, яка з обов’язкового переліку вмісту куточку покупця (споживача) була викреслена Постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 року за №168.

Увага!

Відсутність куточка покупця (споживача) вважається порушенням правил торгівлі та надання послуг працівниками торгівлі, громадського харчування та сфери послуг, громадянами, які займаються підприємницькою діяльністю, що відповідно до ст. 155 Кодексу України про адміністративні правопорушення, тягне за собою накладення штрафу від одного до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян ( від 17 до 170 гривень), а у випадку повторного виявлення цього ж порушення протягом року тягнуть за собою накладення штрафу від п’яти до двадцяти семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян ( від 85 до 459 гривень).