Чи зобов’язані споживачі здавати речі при вході у супермаркет

Чи зобов’язані споживачі здавати речі при вході у супермаркет? Чи несе магазин відповідальність за здані речі покупців?

У кожному супермаркеті є написи про те, що споживач має покласти речі у камеру схову, щоб не було непорозумінь. І поруч – «адміністрація не несе відповідальність за збереження речей». Як це розуміти? На які закони спираються магазини?

Насправді покупці НЕ ЗОБОВ’ЯЗАНІ при вході в магазин здавати свої особисті речі. Це справа добровільна. А другим написом, про відсутність гарантій збереження, магазин просто вводить нас в оману!

Здавши сумку до камери схову, споживач фактично укладає із магазином договір про безоплатне надання послуги зі зберігання своїх речей. Враховуючи принцип свободи договору, який закріплює відсутність будь-яких примусів, щодо того, вступати суб’єктам в договірні відносини чи ні (стаття 627 Цивільного кодексу України), примушувати споживача укласти такий договір НЕ МОЖНА! Змушуючи потенційних покупців здавати сумки, працівники супермаркету порушують принцип добровільності укладання договору.

Не пускають із сумкою – знайте свої права! Ви маєте право зажадати розмови із керівником магазину, можете залишити йому письмову заяву про порушення прав споживача.  Адже магазин такими діями порушує принцип публічності договору, оскільки він не має права відмовити в продажі товарів громадянинові за наявності можливості продати відповідний товар або зробити послугу (занесена в зал сумка ніяк не перешкоджає продажу).

Відповідно до закону України «Про захист прав споживачів», як і «Порядку здійснення торговельної діяльності й правил торговельного обслуговування населення», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №833 від 15.06.2006р., НЕ ПЕРЕДБАЧЕНО обов’язок покупців здавати свої речі в камери схову супермаркетів для реалізації права на здійснення покупок.

Якщо ж ви поклали речі у камеру схову магазину, адміністрація супермаркету несе повну відповідальність за схоронність ваших речей, навіть незважаючи на наявність оголошення про зворотне. Адміністрація бере на себе обов’язок по збереженню зданих покупцями на зберігання речей. Це підтверджується видачею покупцеві номерного жетона, іншого знака, що засвідчує прийняття речі на зберігання (відповідно до статті 937 Цивільного кодексу України). Фактично ви укладаєте з адміністрацією супермаркету договір про зберігання.

Статті 950-951 Цивільного кодексу України передбачають відповідальність зберігача у випадку втрати або пошкодження речі.

Збитки, завдані поклажодавцеві втратою (нестачею) або пошкодженням речі, відшкодовуються зберігачем:

1) у разі втрати (нестачі) речі – у розмірі її вартості;

2) у разі пошкодження речі – у розмірі суми, на яку знизилася її вартість.

  1. Якщо внаслідок пошкодження речі її якість змінилася настільки, що вона не може бути використана за первісним призначенням, поклажодавець має право відмовитися від цієї речі і вимагати від зберігача відшкодування її вартості.

Якщо адміністрація супермаркету, у випадку ушкодження речей у камері схову відмовитися добровільно відшкодовувати заподіяні збитки в повному розмірі, ви маєте право звернутися з відповідним позовом до суду.

І знову необхідно повторити золоте правило споживача: Завжди зберігати документи, що підтверджують факт придбання продукції.

Це стосується як купівлі у магазині, в якому речі здаються для зберігання, так і для підтвердження вартості товарів, що знаходились у камері схову та були втрачені чи пошкоджені.