Небайдужість громадян призупинила зростання тарифів

Державна політика у сфері комунальних послуг ґрунтується, зокрема  на принципі забезпечення функціонування суб’єктів господарювання, що надають послуги, на умовах самофінансування, досягнення рівня економічно обґрунтованих витрат на виробництво таких послуг. Це прописано у законах України Про житлово-комунальні послугиПро ціни і ціноутворенняПро питну воду, питне водопостачання та водовідведення, а також  в Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869.

Законодавством обумовлено, що у разі зміни протягом строку дії тарифів обсягу окремих витрат, пов’язаних із провадженням ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, з причин, які не залежать від ліцензіата, зокрема збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін і тарифів на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, може проводитися перерахування тарифів шляхом коригування складових частин структури тарифів, за якими відбулися цінові зміни в бік збільшення або зменшення.

Водночас, слід зазначити, що в умовах постійного зростання розміру основних складових собівартості, тарифи протягом багатьох років не переглядалися і, тому, мають місце непоодинокі випадки невідповідності діючих тарифів фактичним витратам для вироблення послуг з централізованого водопостачання та водовідведення. Це, в свою чергу, негативно впливає на діяльність таких суб’єктів господарювання, стан систем централізованого водопостачання та водовідведення, якість надання послуг споживачам, функціонування галузі в цілому.

Отже, приведення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення до економічно обґрунтованого рівня є необхідним заходом для належного функціонування надавачів послуг, зокрема, для своєчасної виплати заробітної плати, здійснення розрахунків за електроенергію, оплати податків, модернізації мереж та забезпечення споживачів якісними комунальними послугами.

Розрахунки витрат на виробництво (надання) комунальних послуг здійснюють виконавці/виробники таких послуг. Але як показує практика, суб’єкти господарювання не завжди  при формуванні вартості послуг дотримуються вимог законодавства, у якому чітко прописано, що у тарифах повинні враховуватися планові економічно обґрунтовані витрати.

Стрімке зростання тарифів викликає справедливі нарікання з боку споживачів. Розгляд численних звернень до Головного управління Держпродспоживслужби в Миколаївській області з питання наміру підприємства збільшити  тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення понад 50%, засвідчили що проведення розрахунків собівартості послуг здійснено без їх належного обґрунтування.

Формування тарифу повинно здійснюватися на підставі погоджених відповідно до вимог законодавства річного плану ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення та загальновиробничих норм питомих витрат електроенергії на плановий період. Розмір інвестиційної складової, включається до складу тарифів лише при наявності інвестиційної програми, затвердженої органом місцевого самоврядування.

На жаль, підприємством тариф формувався за відсутності цих документів. І за відсутності інвестиційної програми підприємством до планових тарифів на послуги включено планований прибуток більш як на 1млн. грн.

Розрахунки таких планових тарифів потребують додаткового опрацювання.

За результатами розгляду звернень Головним управлінням до підприємства скеровано лист, у якому зазначено про недоліки при формуванні тарифів. З урахуванням зауважень нові тарифи  на послуги не введено, розрахунки доопрацьовуються.

Таким чином, при розгляді звернень Головним управлінням попереджено обрахування споживачів в розрахунку на рік більш як на 1 млн. грн