Санітарно-гігієнічні вимоги до освітлення робочого міста учня та профілактики зниження гостроти зору

Усі приміщення, де навчається дитина, повинні мати природне освітлення. Незалежно від розміщення вікон (збоку, зверху) в навчальних приміщеннях світло повинно падати на робочі місця зліва. Оптимальний рівень природного освітлення забезпечується при верхньому і боковому освітленні приміщень. Не допустимо облаштовувати навчальні приміщення так, щоб світловий потік був спрямований праворуч або спереду від учнів, крім майстерень з обробки металу, де повинен переважати правосторонній або прямий світлорозподіл.

При орієнтації вікон на південь-схід, південь-захід, захід обов’язкове облаштування вікон сонцезахисними засобами (штори із тканини з достатніми світлопропускними можливостями — поплін, штапель, підйомно-поворотні жалюзі тощо). При відсутності прямого попадання сонячного променя на робоче місце учнів штори повинні знаходитись в міжвіконних простінках і не закривати вікна. Ламбрікени не повинні сягати нижче верхньої частини віконної рами. Для забезпечення оптимального природного освітлення навчального приміщення необхідно мити вікна не менше 2-х разів протягом навчального року.

дети й

Природне освітлення повинно бути рівномірним і не створювати блиску.

Достатність і рівномірність природного освітлення можна оцінити за світловим коефіцієнтом (СК) – відношення загальної площі вікон до площі підлоги. Отимальне значення СК 1:4-1:5. Не допустимо розміщувати на підвіконні в навчальних приміщеннях високі кімнатні квіти.

Колір поверхні стелі, стін, меблів повинен бути жовтим, зеленим або бежевим (матових пастельних тонів). Стелю, верхні частини стін, віконні рами та двері слід фарбувати у білий колір; в кабінетах технічних засобів навчання стіна, яка є фоном до екрану (телевізор, кінопроектор) повинна бути пофарбована в жовтий або бежевий колір.

В Україні із вересня до травня необхідно підвищувати рівень освітлення навчальних приміщень за допомогою штучного освітлення. Для освітлення третього ряду парт слід у навчальних приміщеннях передбачати окреме включення другого від вікон ряду електроламп.
Виділяють три види штучного освітлення: загальне — освітлення, при якому світильники розміщені у верхній зоні приміщення рівномірно чи відповідно до розташо­ваного обладнання, місцеве — освітлення, що створюється світильниками, які кон­центрують світловий потік безпосередньо на робочих місцях, комбіноване — освітлення, при якому до загального освітлен­ня додається місцеве.
Згідно з чинними нормативами оптимальне освітлення повинно забезпечувати такі умови:
- рівномірне освітлення робочої поверхні;
- відсутність відблиску;
- оптимальний контраст;
- оптимально підібраний колір освітлення;
- відсутність пульсації.

Штучне освітлення приміщень може бути забезпечено люмінесцентними лампами та лампами розжарювання з відповідною арматурою, яка повинна давати розсіяне світло, бути безпечною та надійною. Рівень штучного освітлення навчальних приміщень при використанні ламп розжарювання повинен складати 150 лк і 300 лк при люмінесцентних лампах. В кабінетах креслення, майстернях рівень штучного освітлення повинен бути відповідно 200-400 лк, 300-500 лк.

дети а

Люмінісцентні світильники повинні давати розсіяне світло, а для ламп розжарювання — повністю відбите світлорозповсюдження.

При штучному освітленні навчальних приміщень слід надавати перевагу люмінесцентним лампам, що мають позитивний висновок державної санітарно-гігієнічної експертизи.

При освітленні приміщення люмінесцентними лампами повинно бути передбачено додаткове освітлення класної дошки спеціальними світильниками з люмінесцентними лампами по 40 Вт і 80 Вт. У класних приміщеннях можуть використовуватися люмінесцентні лампи типу ЛН (люмінесцентні лампи натурального кольору), ЛБ (білого кольору), ЛХБ (холодно білого кольору), ЛТПЦ (тепло-білого кольору), МОД (2 х 40 Вт), ШПД (2 х 40 Вт).

 дети к

Для ламп розжарювання найбільш раціональні світильники переважно відбитого світлорозподілу.У навчальних приміщеннях світильники слід розміщувати в 2 ряди паралельно до лінії вікон на відстані 1,5 м від зовнішньої і внутрішньої стін. Відстань між рядами світильників повинна бути 2,5-2,65 м. Питома потужність люмінесцентного освітлення повинна бути 24-28 Вт/кв. м, при лампах розжарювання — 48 Вт/кв. м. Для розрахунку питомої потужності необхідно скласти мощность всіх ел. ламп, які обладнані в навчальному приміщенні та розділити на  площадь приміщення. Отриманий результат порівняти з рекомендованими значеннями.

дети 4

      Світильники миються не рідше 1 разу на три місяці.

     Для зняття втоми з очей учням рекомендовано проводити спеціальні вправи:

-         швидко покліпати очима, закрити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5,повторити 4-5 разів;

-         міцно зажмурити очі (рахуючи до 3), відкрити очі та подивитися вдалечінь, рахуючи до 5, повторити 4-5 разів;

-         витягнути праву руку вперед. Стежити очима, не повертаючи голови, за повільними рухами вліво і вправо, вгору і вниз вказівного пальця витягнутої руки,повторити 4-5 разів;

-         подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1-4, потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1-6, повторити 4-5 разів,

-         у середньому темпі проробити 3-4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само у лівий бік, розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь — на рахунок 1-6,повторити 1-2 рази.