Питання навколо послуги з централізованого опалення

10229

На теперішній час у нашому місті за послугу з централізованого опалення споживачі оплачують за одноставковими тарифами, встановленими уповноваженими органами. Населення сплачує за послугу з централізованого опалення за приладом обліку (рахунок за тепло формується виходячи з показників реального споживання тепла пропорційно площі квартири) або, при відсутності лічильника, за нормою, виходячи з площі квартири. Оплата за послугу нараховується тільки в опалювальний період.

До повноважень сектору контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Миколаївській області відноситься, крім інших, розгляд звернень громадян. В одному із звернень вказано, що після встановлення в будинку лічильника теплової енергії, плата за централізоване опалення значно підвищилася. Для розгляду звернення сектором проведено позапланову перевірку теплоенергетичного підприємства, яке надає послугу з централізованого опалення. Результати перевірки показали наступне.

У будинку встановлено вузол комерційного обліку, що забезпечує загальний облік спожитої комунальної послуги з централізованого опалення для розташованих в ньому житлових та нежитлових приміщень.

В опалювальні періоди 2016-2017 рр. та з жовтня по грудень 2017 р. нарахування плати за спожиту теплову енергію проводилося без врахування одного із нежитлових приміщень, що дійсно призвело до необґрунтованого завищення плати за послугу. Але, зазначене порушення усунуто до початку перевірки: по особових рахунках споживачів – фізичних осіб здійснено відповідні перерахунки за опалення у сторону зменшення. Проте, як би мешканці будинку не підняли би галас із зазначеного питання, повернення коштів не було б здійснено. Підприємству важливо, не те – хто саме буде відшкодовувати вартість спожитої послуги з централізованого опалення, а тільки те – щоб таку вартість було сплачено. А скільки ще таких будинків у нашому місті з не облікованими приміщеннями, вартість опалення яких оплачується населенням?Крім зазначеного вище встановлено, що у період з 22 жовтня по 16 листопада 2017 року звіт про кількість спожитої теплової енергії підприємством до розрахунку нарахувань за послугу не прийнято з причин похибки виміру, яка перевищує метрологічний показник для даного типу приладів. За даний період нарахування плати за централізоване опалення здійснено відповідно до середнього теплоспоживання за минулий опалювальний сезон. Дослідження з даного питання показали, що така похибка теплолічильника виникла з причини здійснення неправильного монтажу системи опалення одного з нежитлових приміщень будинку. Навіть дитині зрозуміло, що середнє теплоспоживання за минулий опалювальний сезон, що враховує й холодні зимові місяці, буде набагато більше, а відповідно й дорожче, ніж споживання тепла в теплі осінні місяці. При цьому, мешканці зовсім не винні в тому, що хтось неправильно зробив монтаж системи теплопостачання. То чому ж тоді вони повинні сплачувати завищену плату за опалення: 16,50 грн/м2,замість 6,91 грн/м2? Чому за їх рахунок теплопостачальне підприємство виправляє свої помилки? Крім того, в порушення діючого законодавства підприємство безпідставно розробило свою власну методику нарахування вартості послуги з централізованого опалення, згідно якої нарахування складається з трьох частин: фактичного теплоспоживання за поточний період (частина поточного місяця) згідно показників приладів вузла обліку, планового теплоспоживання (решта поточного місяця) та уточнення планового теплоспоживання за минулий період (решта частини попереднього місяця). При такий «методиці», нарахування плати за послуги з централізованого опалення здійснюється за кількість теплової енергії, яка не відповідає показникам приладу обліку, що суперечить вимогам ст. 8 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання»та п. 12 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630. Зазначеними нормативними актами передбачено, що споживач оплачує послуги згідно з показаннями будинкових засобів обліку теплової енергії. По закінченні опалювального періоду підприємство здійснює відповідні перерахунки із мешканцями у сторону зменшення або збільшення оплати, в залежності від того, було споживачами переплачено чи не доплачено за опалення. В таких випадках, на думку сектору, порушуються права споживачів, особливо тих, хто відноситься до соціально незахищених верств населення, у яких на рахунку кожна копійчина. Якщо пенсіонери, отримуючи мізерну пенсію, вимушені сплатити за централізоване опалення більш, ніж фактично спожито, то в них не залишиться коштів ні на ліки, ні на продукти харчування. Всім відомо: нашим пенсіонерам і так не дуже солодко живеться. Навіщо таку ситуацію створювати штучно, додатково погіршуючи умови їх існування?

У завершення хочеться добавити, що за результатами перевірки підприємству надано припис щодо усунення порушень порядку застосування державних (регульованих) цін, в якому вимагається, крім іншого, за період з 22 жовтня по 16 листопада 2017 року здійснити споживачам перерахунок вартості послуги з централізованого опалення згідно з показаннями вузла комерційного обліку.

Але, підприємство не погодилося з висновками органу державного контролю. Як свідчить практика, то дійсно не всі суб’єкти господарювання погоджуються з результатами перевірок. Тому, цей спір залишимо на розсуд судової влади, рішення якої, в основному, приймаються на користь споживачів послуг.

А взагалі, наведення порядку в даній сфері можливо тільки спільними зусиллями органів державної влади за активною підтримкою всіх споживачів.