ПОСЛУГА З ПРИБИРАННЯ ПРИБУДИНКОВОЇ ТЕРИТОРІЇ АБО НАБОЛІВШЕ У СПОЖИВАЧІВ

До переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які надають суб’єкти господарювання співвласникам багатоквартирних будинків, входять послуги з: прибирання прибудинкової території, сходових клітин, підвалу, технічних поверхів та покрівлі, вивезення побутових відходів, технічне обслуговування та енергопостачання ліфтів, обслуговування систем диспетчеризації, технічне обслуговування внутрішньо будинкових систем,технічне обслуговування та поточний ремонт мереж електропостачання та електрообладнання, поточний ремонт конструктивних елементів, внутрішньобудинкових систем, дератизація, дезінсекція, обслуговування димових та вентиляційних каналів, поливання дворів, клумб і газонів, прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду протиожеледними сумішами, експлуатація номерних знаків на будинках, освітлення місць загального користування і підвалів та підкачування води.

Цей перелік послуг є рекомендованим. Але, як склалася практика, вартість послуги з прибирання прибудинкової території  завжди входить до складової тарифу. Визначальними даними для формування витрат з прибирання прибудинкової території  є її площа.

Поняття «прибудинкова територія» зустрічається у Податковому кодексі України, Законі України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»  та у наказах Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства «Про затвердження Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій»  і Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо визначення прибудинкових територій багатоквартирних будинків».

Вказаними законами визначено, що «Прибудинкова територія це територія навколо багатоквартирного будинку, що визначена на підставі відповідної  містобудівної та землевпорядної документації в межах відповідної земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі і споруди, та яка необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку і забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку».

Земельним кодексом України (стаття 42) прописано, що розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.

В  «Настанові щодо розподілу територій мікрорайонів (кварталів) для визначення прибудинкових територій багатоквартирної забудови» та вказаних вище рекомендаціях визначено, що до складу прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку можуть входити (у разі наявності):

-вимощення навколо житлового будинку;

-смуга озеленення вздовж стін житлового будинку, місцевий проїзд, тротуар та смуга вздовж фасаду без входів, яка забезпечує проїзд пожежних машин;

-майданчики, які призначені для обслуговування мешканців тільки цього будинку, для відпочинку біля входів в житловий будинок, для ігор дітей дошкільного і молодшого шкільного віку, відпочинку населення, занять фізкультурою, а також території зелених насаджень, пішохідні доріжки, що сполучують вказані майданчики між собою;

-майданчики для збирання сміття;

-майданчики для господарських будівель та споруд;

-спеціально обладнані майданчики для паркування автомобілів, що

-належать мешканцям будинку;

-під’їзди та виїзди підземних гаражів і автостоянок (у разі їх наявності).

Перевірка з питання формування витрат на послугу з прибирання прибудинкової території, засвідчила, що орган місцевого самоврядування та житлово-комунальне підприємство встановлюють розміри прибудинкових територій без виготовлення землевпорядної документації та без врахування визначеного її складу, тобто на свій розсуд.

Так, суб’єктом господарювання витрати  на послугу з прибирання прибудинкової  території багатоповерхового будинку розраховано  виходячи з розміру  8080 м2, який затверджено рішенням виконавчого комітету органу місцевого самоврядування. В період дії тарифу за заявою споживача, який не погодився з вартістю цієї послуги,  заміряно прибудинкову територію, розмір якої склав 4754 м2, замість 8080 м2, врахованого в тарифі.

Крім відсутності достовірних даних щодо розміру прибудинкової території до її складу ще й включено майданчик (сквер), який не призначений для обслуговування мешканців тільки цього будинку, та проїзну дорогу.

В обох випадках розмір прибудинкової території не підтверджено землевпорядною документацією та актом на право власності чи користування земельною ділянкою. Оскільки, чисельність двірників, інші витрати та взагалі вартість послуги залежать від розміру території, яка прибирається, то за відсутності правильно встановленої площі, не можна говорити про економічно обґрунтовані розрахунки. При цьому, хочеться зазначити, що в тарифі вартість цієї послуги займає майже 30%.