Медико-санітарне забезпечення роботи пришкільних таборів

 Пам’ятка для керівників, педагогічного та медичного персоналу загальноосвітніх навчально-виховних закладів

Головною метою діяльності закладів щодо організації літнього відпочинку дітей шкільного віку є створення умов для їх фізичного оздоровлення, підвищення рівня соціально – психологічної адаптації та реабілітації школярів.

1

Пришкільні відпочинкові табори створюються на базі загально – освітніх навчальних закладів.

Основними оздоровчими факторами в таборах є: максимальне перебування на відкритому повітрі, рухова активність, раціональне харчування, чергування різних видів діяльності, загартовуючих процедур.

Для початку роботи таборів з денним перебуванням дітей (пришкільних) необхідно:

  • Виділити шкільні приміщення, в яких буде розміщений пришкільний табір, а саме: ігрові , спальні кімнати, спортивна зала, сан.вузли з необхідною кількістю санітарно – технічного обладнання, рекреації, шкільний харчоблок, медичний кабінет, музична кімнати, обладнаний спорт. майданчик.
  • Звернутися з заявою до територіальної установи Держпродспоживслужби щодо проведення консультативної перевірки з наданням пропозицій та визначенням готовності пришкільного табору до роботи; за підсумками перевірки затвердити :

- режим роботи закладу, з урахуванням прийомів їжі та денного сну дітей.

- перспективне меню харчування дітей, маршрути та графіки завезення харчових продуктів та сировини.

  • Провести поточні ремонти та генеральні прибирання приміщень, якими будуть користуватися діти; забезпечити справність санітарно – технічного обладнання, внутрішньої та зовнішньої мереж систем водопостачання та каналізації; забезпечити табір достатньою кількістю миючих та дезінфікуючих засобів при наявності методичних вказівок щодо використання, посвідчення якості, свідоцтва про державну реєстрацію, промаркованого прибирального інвентарю.
  • Забезпечити заклад проточною питною водою гарантованої якості в достатній кількості, гарячою проточною водою.
  • Забезпечити харчоблок необхідним полагодженим технологічним, холодильним обладнанням, достатньою кількістю кухонного, столового посуду, виробничого інвентарю.
  • Заключити Договір та забезпечити проведення дератизації, дезінфекції, дезінсекції приміщень.
  • Заключити Договір на вивезення сміття та видалення рідких нечистот.
  • Затвердити списки працівників із зазначенням посад. Оформити санітарні книжки про проходження проф. медогляду.
  • Укомплектувати штат медичних працівників, кухонних працівників.
  • Забезпечити проведення лабораторних досліджень питної води з розвідної мережі водопостачання, ємностей для зберігання води, джерел водопостачання; розпочинати роботу табору тільки після отримання стандартних результатів досліджень.
  • Не допускати проведення ремонтних робіт в приміщеннях школи на період роботи пришкільного табору.

2

Санітарно – гігієнічне забезпечення таборів

Табори можуть бути започатковані під час літніх канікул протягом 5 – 26 днів і комплектуватися по групах згідно віку дітей: 7 – 9 років – (не більше 25 чоловік); та 10 – 14 років – (не більше 30 чоловік).

Для організації оздоровлення дітей шкільного віку в навчальному закладі повинно бути виділено окремий блок приміщень, який має забезпечити умови для ігор, фізкультурно – оздоровчих заходів, денного сну та створені умови для миття ніг молодших школярів перед денним сном.

В спальних кімнатах можуть бути використані розкладні ліжка при наявності матраців. Під час їх розташування повинні бути дотримані певні розриви: між довгими сторонами ліжок – 50 см; між головами – 20 см; між рядами ліжок – 100 см; між ліжком і зовнішньою стіною – 60 см. Постільна білизна може бути принесена батьками, але обов’язково повинна мінятися кожні 7 днів. Діти повинні бути забезпечені індивідуальними рушниками окремо для рук та обличчя, туалетним папером, милом.

Кожен день всі приміщення пришкільного табору прибираються вологим способом з використанням миючих засобів (мило, кальцинована сода, дозволені синтетичні засоби) з допомогою технічного персоналу при відчинених вікнах та фрамугах. Перед початком роботи табору та між змінами проводиться генеральне прибирання з використанням миючих та дезінфікуючих засобів.

У вмивальних кімнатах та вбиральнях підлоги, стіни, ручки дверей потрібно мити щодня гарячою водою з використанням миючих засобів, а підлоги в залежності від забруднення протирати кілька разів на день (не менше трьох). Унітази необхідно мити 2 рази на день водою з використанням миючих засобів за допомогою квачів та щіток; проводити своєчасне видалення сечокислих солей засобами для чищення.

Внутрішні поверхні стін та дверей вбиралень, а також ручки дверей і підлоги миють з використанням миючих та дезінфікуючих засобів.

Інвентар для прибирання (тази, відра, щітки, ганчірки) повинен бути промаркованим, закріпленим за окремими приміщеннями (спальні, кухня, їдальня, ізолятор, санвузол тощо) і зберігатися чистими – окремо у спеціальних нішах. Окремо зберігається і має сигнальне фарбування (червоний колір) інвентар, призначений для прибирання санвузлів. Весь інвентар після використання слід промивати гарячою водою з використанням миючих і дезінфікуючих засобів.

Прибирання території пришкільного табору повинно проводитися щоденно: вранці за 1 – 2 години до виходу дітей на ділянку і в залежності від забруднення території. Побутові відходи необхідно збирати в контейнери для сміття; категорично забороняється спалювати на території школи побутове сміття та листя. Контейнери для сміття повинні бути встановлені на господарчому дворі на спец. майданчику, обладнані кришками, очищатися при заповненні 2/3 їх об’єму і оброблятися дезінфікуючим засобом.

3

Організація медичного забезпечення школярів в таборах

Медичне забезпечення учнів 7 – 14 років в умовах пришкільного табору повинно передбачати: проведення оглядів ( на початку зміни, в кінці зміни, а також за показаннями); контроль за динамікою стану здоров’я школярів; відбір дітей з визначенням групи здоров’я, рівня фізичного розвитку та групи для занять фізичною культурою; проведення щоденного амбулаторного прийому для надання необхідної медичної допомоги дітям, що занедужали, ізоляцію хворих; контроль за додержанням режиму дня, дотриманням санітарно-протиепідемічних вимог до організації харчування дітей та питного режиму, організацію та здійснення оздоровчих заходів; проведення санітарно – освітньої роботи, оцінку ефективності відпочинку та оздоровлення.

 

Протиепідемічні заходи в пришкільних таборах

- для приготування страв використовувати харчові продукти тільки гарантованої якості від підприємств-виробників ( оператори ринку),

- суворо дотримуватися погодженого перспективного меню, технології приготування страв, термінів реалізації, температурного режиму, товарного сусідства зберігання харчових продуктів,

- забезпечити реалізацію готових страв дітям безпосередньо після приготування їжі та зняття проби медичним працівником, не допускати зберігання готових страв,

- щоденно строго дотримуватися встановленого часу прийомів їжі дітьми відповідно до затвердженого режиму дня,

- для питних потреб дітей використовувати тільки кип’ячену воду з терміном реалізації не більше 2х годин, фасовану питну воду гарантованої якості після доочистки, або столову мінеральну негазовану воду від фірм-виробників ( оператори ринку),

- забезпечити своєчасне заповнення документації з контролю за якістю харчування;

- проводити відбір та зберігання добових проб згідно вимог,

- не дозволяти дітям приносити їжу з дому, купувати будь-які харчові продукти під час походів, екскурсій,

- для питних потреб дітей використовувати разові або індивідуальні склянки, не допускати використання загальних склянок,

- здійснювати посилений контроль за дотриманням дітьми правил особистої гігієни,

- не допускати вживання в їжу дітьми квітів та плодів дерев, рослин, грибів,

- забезпечити своєчасну ізоляцію та надання медичної допомоги дітям з ознаками інфекційного захворювання.

4

Фізкультурно – оздоровчі заходи в режимі дня

Основними критеріями гігієнічного нормування режиму дня в пришкільному таборі повинні бути: рівень рухливої активності, зміна діяльності. Фізичне навантаження повинно здійснюватися у відповідності з вимогами добової кривої загальної активності з 9.00 до 11.00 та з 16.00 до 17.30. При здійсненні рухового режиму необхідно додержуватися принципу поступовості.

Провідними формами рухової активності учнів повинні бути: ранкова зарядка протягом 15 – 20 хвилин, диференційована з урахуванням віку (7 – 10 та 11 – 14 років); спортивні та рухливі ігри – «спортивна година» (футбол, настільний теніс, бадмінтон); суспільно – корисна праця. Тривалість праці для школярів (з 10 років) повинна бути 0,5 години, для учнів 11 – 14 років – не більше однієї години.

5

Організація харчування

В пришкільних таборах, що працюють за звичним режимом з 8.30 до 18.00  повинно бути організовано триразове харчування, узгоджене з режимом роботи табору. При цьому доцільно організувати другий сніданок (10 – 15 % калорійності), обід (30 – 35 % калорійності) і підвечірок (10 – 15 % калорійності).

В таборах, що працюють за скороченим денним графіком (6 – 8 годин) – з 8.00 – 8.30 до 14.00 – 16.00, рекомендується організація дворазового харчування.

Загальна енергоцінність харчування повинна складати у таборі 50- 60 % від добової, тому що перший сніданок та вечерю учні споживають вдома (відповідно перед та після знаходження в таборі) або учням рекомендується дворазове харчування в домашніх умовах після перебування в пришкільному таборі (обід, вечеря).

Перерви між вживаннями їжі дітьми не повинні перебільшувати 4 години.

 

Медична документація по контролю за якістю харчування:

  • перспективне сезонне меню ;
  • меню-розкладка на кожен день;
  • журнал бракеражу сирих продуктів;
  • журнал бракеражу готової їжі;
  • журнал обліку щоденних оглядів працівників харчоблоку на наявність гнійничкових захворювань шкіри;
  • журнал опитування працівників харчоблоку про наявність розладів шлунково-кишкового тракту;
  • журнал контролю температурного режиму холодильного обладнання харчоблоку;
  • картотека технологічних карток страв.

6

Нормативна база з питань оздоровлення та відпочинку дітей

- Закон України «Про оздоровлення та відпочинок дітей», 2008, №45 (зі змінами № 922-VIII від 25.12.2015, ВВР, 2016, № 9, ст.89),

- Закон України  «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від   24 лютого 1994 року N 4004-XII із змінами і доповненнями,

- Закон України  «Про захист населення від інфекційних хвороб», 2000, №29,

- Закон України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»,

- Постанова КМУ  від 22 листопада 2004 р. № 1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах»,

- Постанова КМУ від 28 квітня 2009 р. № 422 « Про затвердження Типового положення про дитячий заклад оздоровлення та відпочинку»,

- Державні санітарні правила і норми «Улаштування, утримання і організація режиму діяльності дитячих оздоровчих закладів» (ДСанПіН 5.5.5.23-99),- Державні санітарні правила та норми  «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною» (ДСанПіН 2.2.4-171-10)

-  Сумісний наказ міністерства охорони здоров’я  України, міністерства освіти і науки України від 01.06.2005 № 242/329  «Порядок організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах»,

-  Сумісний наказ міністерства охорони здоров’я  України, міністерства освіти і науки України від   15.08.2006 №  620/563 «Щодо невідкладних заходів з організації харчування   дітей   у   дошкільних,загальноосвітніх,       позашкільних навчальних закладах»,

- Наказ міністерства охорони здоров’я  України №280 від 23.07.2002. «Щодо організації проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб».